NOWA DATA NSC DIRECTOR CZYTAJ WIĘCEJ
crm
CRM podstawą zarządzania sprzedażą
13 listopada 2020
najważniejsze trendy w HR
Najważniejsze trendy w HR
24 listopada 2020

Zarządzanie nawykami pracowników – jak to robić, by efektywność zespołu wzrosła?

Nawet najlepsi pracownicy popełniają błędy. Gorzej, gdy te pomyłki przeradzają się w standardowe zachowanie. Co zrobić, by to zmienić? Umiejętne zarządzanie nawykami pracowników.

Który z managerów nie zna podanej sytuacji? Na stanowisku ma doświadczonego pracownika, który od lat wykonuje powierzone mu zadania. Mógłby być jeszcze lepszy, ale tak się nie dzieje, ponieważ trudno mu delikatnie zmodyfikować styl pracy na bardziej efektywny. Popełnia raz po raz te same, drobne pomyłki, które rzutują na wydajność jego pracy. Inny schemat? Przez wiele lat w firmie panowała stała systematyka pracy, do której zatrudnieni zdążyli się przyzwyczaić. Rozwój dziedziny i wymóg wzrostu konkurencyjności sprawił jednak, że należało wprowadzić zmiany. Mimo szkoleń i wdrożeń przez kolejne tygodnie pracownik popełnia jednak podobne błędy. Niegdyś przodownik i lider efektywności z dnia na dzień „gaśnie” i spada jego skuteczność. Co zrobić w tej sytuacji? Rolą managera jest umiejętne zarządzanie nawykami pracowników.

Siła nawyku jest ogromna

Nawyki w pracy i nawyki w życiu osobistym mimo różnic szyte są tymi samymi nićmi. Każdy człowiek w życiu miał sytuację, w której musiał z czegoś zrezygnować i przychodziło mu to z ogromnym trudem. Czy jest to rzucenie papierosów, zmiana diety, zmuszenie się do większej aktywności fizycznej, czy też poleganie na konkretnym schemacie na przykład rozmów z klientem – mechanizm jest taki sam.

Już same te przykłady codziennych „bojów” pokazują, że przed pracownikiem dostosowywanym do nowych schematów, bardzo dużo pracy. Wychodzenie z postawy, którą kultywowało się przez lata, to działanie czasochłonne. Jak w przypadku każdej wewnętrznej batalii, dużą rolę odegra psychiczne przyzwyczajenie, które w momencie nawet chwilowej dekoncentracji może spowodować wybranie łatwiejszej mentalnie drogi – powrotu do dawnego nawyku.

Jak manager powinien podejść do złych nawyków pracownika?

W wielu managerach czy dyrektorach obserwowanie popełnianych raz po raz przez pracownika błędów jest wysoce irytujące. W tym momencie warto jest więc postawić na empatyczne kwalifikatory zarządzania. Nikt nie lubi nie spełniać oczekiwań zatrudniających. Jest to sytuacja niekomfortowa zarówno dla managera, jak i zatrudnionego. O ileż trudniej jednak jest temu drugiemu, nad którym w takich sytuacjach pojawia się wizja zwolnienia? Tym bardziej należy pamiętać, że wychodzenie z nawyku jest procesem długotrwałym. Jak w każdej dziedzinie życia, zdarzą się pomyłki i błędne decyzje, które skierują ponownie do złego wzorca zachowania.

W trudnych dla pracownika chwilach istotna jest wiara w to, że uda mu się wejść w nowe, oczekiwane schematy. Kiedy on sam traci ją, gdy znów się potyka, konieczne jest, by pracodawca okazał mu zrozumienie i podkreślił wartość.

Zarządzanie nawykami pracowników – proces naprawczy

Pierwszą rzeczą, jaką manager musi zrobić w przypadku problemów pracownika z wyjściem z nawyku, jest praca indywidualna. Powinna przynieść ona efekty o ile wcześniej nastąpiło ogólne wdrożenie i szkolenie pod kątem nowych schematów. Należy pamiętać, że siła woli jest jak mięsień, który wymaga ćwiczenia, by funkcjonować prawidłowo. Spotkanie z pracownikiem, szczegółowe omówienie schematów pracy (na przykład zainscenizowanie rozmowy z klientem) powinno wpłynąć na niego pozytywnie. Ważne, by przy studiowaniu poszczególnych kroków zwrócić uwagę nie tylko na popełniane błędy, ale również podkreślić dobre zachowania. Pominięcie tego ostatniego podpunktu wywrze na pracowniku jeszcze większą presję, a w konsekwencji zniechęcenie, jak również utratę wiary w siebie.

Co zrobić, jeśli i to nie zadziała? Wtedy warto przygotować podwładnemu skrypt w wersji rozszerzonej i skróconej, z którego będzie mógł korzystać w różnych sytuacjach. Od pierwszej z nich zatrudniony powinien zaczynać każdy kolejny dzień w pracy, druga, dyskretniejsza będzie pomocna podczas spotkań biznesowych. Ten schemat należy z nim ćwiczyć do wypracowania automatyzacji zachowań. Nawet jeśli codziennie przez miesiąc będzie to wymagało spotkań z zatrudnionym, warto to zrobić, by wesprzeć efektywność pracownika.

Umysł człowieka jest jednak zagadką. Pod wpływem bodźca (na przykład stresu) pracownik może wrócić do wcześniejszych schematów. Badania wykazały, że w tym przypadku wykazuje się myśleniem skrótowym. Pomocne może być więc stworzenie nie jednego scenariusza pracy, a na przykład dwóch. W sytuacji wymagającej odpowiedzi według nowych wytycznych umysł będzie miał do wyboru dwie ścieżki. To więcej niż jedna, przez lata utarta. Większa wariantywność wyboru może spowodować u zatrudnionego jednocześnie większy komfort. Umysł będzie podpowiadał dwa wyjścia zamiast jednego, co może być pomocne.

Co jeszcze można zrobić? Do analizy dawać konkretne przykłady sytuacji. Zgodnie z heurystyką dostępności warto przygotować trzy sytuacje, w których pracownikowi udało się zastosować plan lub wdrożyć wiedzę. Ponadto, dobrze jest opisać kilka działań, które podjął, aby zastosować nowy sposób zachowania. To pokaże mu, że potrafił się dobrze zachować i doda wiary w siebie.

Zarządzanie nawykami pracowników to proces

Warto pamiętać, że nic, co wyuczone przez lata nie odejdzie łatwo. Zmiana nawyków to proces, w którym aktywnie musi uczestniczyć manager. To w końcu on jest dla pracownika, a nie pracownik dla niego. Irytacja i niecierpliwość to postawy, które negatywnie wpłyną na zatrudnionego. W tak trudnym dla niego momencie roszady należy na pierwszym miejscu stawiać empatię i zrozumienie.

National Sales Congress Director zmienia przyszłość

Już dziś dołącz do NSC Director i zmień przyszłość swojego zespołu. Rozwiń umiejętności przywódcze i stań się liderem, którego każdy chce naśladować!

Złotym sponsorem NSC Director jest NEXITY.

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

//]]>