Managerowie wkładają wiele wysiłku w wystosowanie konstruktywnej krytyki swoich pracowników. Myślą nad zindywidualizowaniem informacji zwrotnej i uczynieniem jej naprawdę wartościową dla danej osoby, nawet dla tych, którzy słyną z tego, że są negatywnie nastawieni do przyjmowania sugestii odnoszących się do wykonywanego przez nich zawodu. Rozmowy o możliwości polepszenia działania nie zawsze jednak koncentrują się na pracowniku. Czasami kierownik jest osobą, która się myli. Warto sobie uświadomić, że zarządzanie a błędy to nierozłączny duet.
Satysfakcjonująca sprzedaż i zmiana dostawcy? To częstsze niż Ci się wydaje! [RAPORT]
Można mieć skłonność do bagatelizowania lub nawet ukrywania tego, że się pomyliło. Dlaczego? Ponieważ manager martwi się, że przyznanie się do błędu sprawi, że będzie wyglądać na niewykwalifikowanego. Dlaczego warto być szczerym? Przede wszystkim dlatego, że pracownicy w takich sytuacjach wyczuwają fałsz i wtedy wiedzą, że nie mogą ufać komuś, od kogo zależne jest ich zatrudnienie.
Mylenie się jest rzeczą ludzką. Szczerość na linii pracownik – manager/dyrektor jest niezbędnym elementem funkcjonowania firmy. Lepiej dowiedzieć się prawdy, niż tuszować coś, co mogłoby zostać rozwiązane szybko. Warto więc zrobić wszystko, aby zgłosić błąd w taki sam sposób, w jaki chciałoby się, aby pracownik to zrobił. Lepiej porozmawiać w cztery oczy? A może wysłać maila od razu zamieszczając plan naprawy? To już zależy od danego kierownika. Warto jest pamiętać, że pracownik zapamięta ten sposób i sam później będzie go używał, jeśli podobne sytuacje przytrafią się jemu.
Wiele błędów nie wymaga ciągłej zmiany harmonogramów, ale wymagają przeprosin. Warto jest wyjść poza przyznanie się. Dobrze jest dodać, że lepiej byłoby podjeść do sprawy inaczej. Powiedzenie „przepraszam” nie wskazuje na brak siły. Świadczy ono wyłącznie o chęci przeproszenia za złe zachowanie.
Jak wizerunek marki wpływa na sprzedaż?
W pracy występują błędy na wszystkich poziomach – od przypadkowego wysłania e-maila, zanim się go skończy, do niezamierzonego wysłania go do niewłaściwej osoby. Nie warto posuwać się za daleko i przepraszać swoich pracowników za każde drobne niedociągnięcie. W najlepszym przypadku będzie się postrzeganym jako irytujący i przesadzony, a w najgorszym – jako niekompetentny.
50 procent sprzedaży w firmie dowozi tylko 10 procent handlowców. Skąd to wynika? Prawo Price’a
Chodzi o to, że managerowie nie muszą zachowywać się jak roboty bez sumienia, ale raczej jak ludzie, którzy mogą popełniać sporadyczne błędy i którzy są skłonni do przyznać. Dobrą praktyczną zasadą jest zastanowienie się, jak dana osoba by się czuła, gdyby role zostały odwrócone. Jeśli popełnia się błąd bez konsekwencji – wystarczy dodać go do swojego wewnętrznego spisu, aby następnym razem zrobić coś lepiej. Zarządzanie a błędy to relacja, nad którą można zapanować.
Najważniejsze trendy w biznesie 2021
Źródło: mashable.com
NSC Director
16 września 2021
DoubleTree by Hilton Warszawa
Sprawdź nas także na Facebooku:
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu