Wizerunek marki i wartość marki zawsze istnieją obok siebie, ściśle ze sobą powiązane. Pierwszy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na drugi. Dla marketerów, bez względu na strategie marketingowe ich firmy, głównym celem jest oddziaływanie na opinie konsumentów i ich stosunek do przedsiębiorstwa, budowanie wizerunku brandu w umysłach klientów i stymulowanie ich rzeczywistych zachowań zakupowych. Wszystko to w konsekwencji zwiększa sprzedaż, a także maksymalizuje udział w rynku.
Satysfakcjonująca sprzedaż i zmiana dostawcy? To częstsze niż Ci się wydaje! [RAPORT]
Co do koncepcji wizerunku marki z jednej strony, niektórzy badacze uważają, że subiektywne postrzeganie brandu przez konsumentów (postawa, ocena, satysfakcja itp.) jest kluczem do wartości marki. Z drugiej strony jednak inni uważają, że wartość marki należy oceniać pod kątem udziału w rynku, wartości rynkowej i przepływów pieniężnych firmy.
Wizerunek marki jest istotną częścią zarządzania nią. W teorii wszystkie produkty i usługi można przedstawić za pomocą elementów funkcjonalnych, symbolicznych lub eksperymentalnych, za pomocą których kreowane jest to, jak patrzy się na brand. Mówiąc prościej, określa się wartość, jaką oferuje dana marka poprzez działania marketingowe.
Ogólna definicja z Herzoga mówi, że wizerunek marki to ogólne postrzeganie marki przez konsumentów i jej wrażenie. Teza oparta na znaczeniach i przekazach z Noth zaznacza, że to symboliczne znaczenie osadzone w produkcie lub usłudze.
Inna z Martineau określa, że wspomniany wizerunek odzwierciedla cechy konsumentów, bo kupują oni produkt, aby wyrazić siebie. Opis oparty na elementach poznawczych lub psychologicznych definiuje natomiast, że wizerunek marki to ogólne postrzeganie i opinia konsumenta na temat wszystkich atrybutów brandu.
50 procent sprzedaży w firmie dowozi tylko 10 procent handlowców. Skąd to wynika? Prawo Price’a
Wizerunek marki umożliwia edukację konsumentów i może wpływać na ich zachowania. Wraz z rozwojem brandów na rynku klienci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o to co o firmie wiedzą, a nie o sam produkt. Doskonałym przykładem jest Apple. W świadomości ludzi iPhone jest tym, co powinno się nabyć. Tak właśnie działa silny wizerunek marki.
Najważniejsze trendy w biznesie 2021
Oddziałuje on też na napędową lojalność klientów wraz z ich satysfakcją z zakupu. Bardziej prawdopodobne jest, że klienci przejdą na nową generację produktu z poprzedniej.
Źródło: platformax.com
Podczas NSC Director prelekcję „Wykorzystanie wizerunku marki do podniesienia efektywności sprzedaży” wygłosi Martin Lewandowski.
NSC Director
16 września 2021
DoubleTree by Hilton Warszawa
Sprawdź nas także na Facebooku:
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu