NOWA DATA NSC DIRECTOR CZYTAJ WIĘCEJ
argumentacja
Jak przekonać? Argumentacja – da się jej nauczyć
15 września 2020
Informacje organizacyjne
21 września 2020

RAPORT IGHP: hotele pod kreską. Bon turystyczny nie pomógł

hotele

Jeszcze kilka dni temu główne media w Polsce donosiły, że sytuacja hoteli w kraju nie jest tak dramatyczna, jak zakładano. Informacje te zweryfikowała Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. „Wyrok”? Aż 86 procent obiektów odnotowało spadki.

Jeszcze tydzień temu przekazywaliśmy, że według ocen ekspertów regres w branży hotelarskiej, który spowodowany był pandemią koronawirusa, nie był aż tak dotkliwy, jak początkowo zakładano. Andrzej Szymczyk, zastępca dyrektora Investment&Hospitality w Walter Herz, podkreślił w rozmowie z Newseria Biznes, że w miejscowościach kurortowych obłożenie hoteli wynosiło nawet 90 procent. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła badania w dniach 4-8 września. Raport różnił się od podawanych publicznie analiz rynkowych różnych instytucji, wskazując, że również w przypadku hoteli wypoczynkowych tegoroczne wakacje nie zaliczają się do udanych.

Obłożenie hoteli zróżnicowane, ale na minus

Badania IGHP wskazały, że w przypadku 31 procent obiektów obłożenie było niższe niż 30 procent. Frekwencją do 60 procent mogło się pochwalić 23 procent obiektów. Powyżej 60 procent obłożenia przypadło w udziale 46 procent hoteli.

– Średnia sierpniowa frekwencja w hotelach jest lepsza niż w lipcu, jednak wciąż wypada blado w porównianiu do ubiegłorocznych wakacji. Co trzeba podkreślić, na ten wynik miały wpływ hotele położone poza miastami lub o profilu z dominującym segmentem wypoczynkowym. W hotelach w dużych miastach i obiektach konferencyjnych sytuacja jest wciąż bardzo zła – mówi Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP.

Lepiej wyglądały kwestie frekwencji w obiektach położonych poza miastami. Tradycyjnie dla tych, które znajdowały się w centralnych urbanistycznych punktach Polski wakacje były gorszym okresem. Sytuacja obecnie jest jednak dużo trudniejsza i to przy realizowaniu zakładanych obniżek cen. Prawie połowa obiektów obniżyła koszta wynajmu pokoi o ponad 10 procent. Tylko 22 procent hoteli utrzymało wcześniej obowiązujące ceny. Spadki najbardziej dotknęły sektor gości zagranicznych. Prawie ¾ pytanych właścicieli obiektów odnotowało, że współczynnik odwiedzających spoza Polski wyniósł 10 procent. Spadła też liczba przyjęć okolicznościowych organizowanych w hotelach. 81 procent hoteli wskazało ich udział na poziomie 10 procent.

Aż 38 procent obiektów odnotowało spadek przychodów o ponad 50 procent.

Perspektywy na kolejne miesiące nie są lepsze

Zazwyczaj wrzesień i październik to był okres, w którym hotele zlokalizowane w dużych miastach przeżywały peak zamówień w związku z coraz prężniej działającym rynkiem szkoleń, eventów, a także migracją pracowników. W tym roku również w tym zakresie spodziewane są spadki. Większość zapytanych hoteli deklaruje, że wypełnienie na wrzesień wynosi na razie około 40 procent. Stany rezerwacji w kolejnych miesiącach to niekiedy około 10 procent.

Te perspektywy sprawiają, że rynek pracowniczy w branży hotelarskiej również ucierpi. Tylko 15 procent hoteli dokonało wypowiedzeń umów o pracę w sierpniu, ale jednocześnie 23 procent planuje takie działania we wrześniu i październiku. Nadal na wysokim poziomie utrzymuje się niepokojący trend rozwiązywania umów o pracę z inicjatywy pracowników. W sierpniu, podobnie jak w lipcu, aż 61 procent hoteli potwierdziło takie przypadki.

Bon turystyczny nie pomógł

W ostatnim tygodniu lipca hotele mogły rejestrować się w katalogu bazy przedsiębiorców turystycznych ZUS, aby wziąć udział w programie „Polski Bon Turystyczny”. Do końca sierpnia 85 proc. ankietowanych hoteli już tego dokonało. Jednak zdaniem tylko 28 proc. obiektów miał on wpływ na sprzedaż w sierpniu i tak samo 28 proc. uważa, że bon wykreował dodatkowy popyt na usługi hotelowe. Równie słabo oceniana jest realna pomoc bonu w zwiększeniu sprzedaży usług hotelowych w kolejnych miesiącach tego roku, ale także w roku 2021 – aż 75 procent obiektów nie widzi takiej perspektywy.

Najważniejsze kwestie dotyczące branży hotelarskiej omówione zostaną również podczas National Sales Congress Hotels. Zarejestruj się już teraz! 

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

//]]>