Aktywne budowanie sieci kontaktów jest jedną z podstaw rozwoju zawodowego, a także poszczególnych biznesów. Networking pomaga pozyskiwać partnerów i klientów handlowych, jednocześnie dając podstawy do dbania o relacje, które dzięki niemu mogą stać się długofalowe. Daje również bazę do budowy przestrzeni służącej do konfrontowania swojego pomysłu biznesowego z kimś bardziej doświadczonym.
Jako narzędzie biznesowe networking ma wiele zalet.
Networking nie jest wyłącznie narzędziem do zyskania. To tak naprawdę wymiana obopólnych korzyści tak, by obie strony widziały sens kontynuowania relacji. Sukces dwóch kontrahentów jest tu wartością podstawową. Jego perspektywiczne działanie również w przyszłości może przynieść korzyści – na przykład przy zmianie pracy.
Mówi się, że co dwie głowy to nie jedna. To samo odnosi się do biznesu i procesu jego łączenia. Skutecznie przeprowadzony networking pomoże w wymianie informacji, doświadczeń i pomysłów, które mogą usprawnić oba biznesy.
Regularne uczestnictwo w branżowych meetingach i networkingu pozwala na stworzenie bardziej pożądanego w biznesie wizerunku. Przedsiębiorca jest dzięki temu postrzegany jako osoba otwarta, gotowa na rozszerzanie sieci kontaktów, godna zaufania i jako ta, która pierwsza „wyciąga dłoń”, by rozpocząć współpracę. To w biznesie cechy wysoce cenione.
Dobrze przeprowadzony networking może otworzyć drzwi do nowych możliwości biznesowych, przyczynić się do rozwoju zawodowego i osobistego lub – po prostu – pomóc zdobyć dodatkową wiedzę. Daje dostęp do nowych ofert pracy, a dzięki możliwości bezpośredniego skierowania aplikacji do właściwej osoby, ułatwia też znalezienie pracy z polecenia.
Po pierwsze, każdy uczestnik meetingu powinien się do niego przygotować. Co się za tym kryje? Sprawdzenie, jacy przedstawiciele firm będą w nim uczestniczyć. Dzięki temu odwiedzający będzie w stanie jeszcze przed spotkaniem określić, które przedsiębiorstwa są w kręgu jego biznesowych zainteresowań. Po drugie, znaczenie ma także cel networkingu. Może być on liczbowy – nawiązanie konkretnej liczby relacji – albo jakościowy (skupienie się na mniejszej grupie kontaktów na rzecz skupienia się na ich zażyłości).
Ważne jest również, by pamiętać, że zawsze liczy się pierwsze wrażenie. Warto przygotować sobie 20-30 sekundowy „speech”, który nie tylko powie kim dany uczestnik jest od strony zawodowej, ale również podkreśli jedną, dwie prywatne cechy, za które można go polubić. Nie można również zapomnieć o tym, by maksymalnie wykorzystywać możliwości networkingu i starać się zamienić z większością uczestników choć kilka słów. Podobnie istotna jest próba podtrzymania kontaktu po networkingu – przykładowo skontaktowanie się przez platformy branżowe typu LinkedIn.
Więcej o najlepszych rozwiązaniach dla biznesu powiemy na National Sales Congress. Zarejestruj się już teraz!
Sprawdź nas także na Facebooku:
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu