Nawiązuj i monetyzuj kontakty

Nierzetelny i nieterminowy? Obraz polskiego handlowca
Lipiec 24, 2019
Spotkania firmowe – czy są potrzebne?
Sierpień 13, 2019

Nawiązuj i monetyzuj kontakty

Mówi się, że networking jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie pomagają nam odnieść sukces w życiu i biznesie. O nawiązywaniu, utrzymywaniu pozytywnych relacji, wymianie informacji i wzajemnym wsparciu w sferze zawodowej – w rozmowie z Grzegorzem Turniakiem, prekursorem polskiego networkingu, założycielem i prezesem Akademii Rekomendacji.

 

Jaki jest główny cel networkingu i jakie korzyści mogą z niego wynikać?
Cel networkingu zależy od krótko i długofalowych potrzeb danej osoby. Jednym z celów może być zwiększenie sprzedaży, polecenia. Innym może być lepsze, bardziej efektywne zarządzanie swoją karierą czy znalezienie nowej pracy. A gdy prowadzi się biznes to sieć kontaktów jest niezbędna do rozwoju firmy. Korzyści mogą być różne. Przede wszystkim zaoszczędzenie energii, czasu i pieniędzy przy realizacji różnych zadań czy projektów.

 

Targi, konferencje i wszelkie eventy to zawsze dobra okazja do poznania nowych osób i nawiązania kontaktów. O czym warto pamiętać, kiedy chcemy podejść i porozmawiać z nieznaną osobą, by nie popełnić faux pas?
Po pierwsze, podczas większości eventów nie sprzedajemy (wyjątkiem są targi). To czas na budowanie relacji.
Po drugie, mamy świadomość, że wydarzenia są swego rodzaju społeczną konwencją. Podczas takich spotkań staramy się być pozytywnie nastawieni, otwarci na kontakt, rozmowy z innymi uczestnikami wydarzenia.
A po trzecie – dobrze jest się przygotować i określić cele, jakie chcemy osiągnąć podczas eventu. Być aktywnym na LinkedIn. Pamiętajmy, że ponad 70% uczestników wydarzeń nie czuje się na początku komfortowo. Dlatego uśmiech i pozytywne nastawienie są podstawą. Przełamanie lodów możemy zacząć od przedstawienia się, od spraw logistycznych, kontekstu sytuacji w jakiej się znajdujemy, od zapytania skąd rozmówca zna organizatorów wydarzenia itp. Na miejscu są również komentarze dotyczące warunków atmosferycznych, parkingu, programu. Można też skomplementować wydarzenie, prelegentów, miejsce, catering, innego uczestnika. Podczas „small talk” zazwyczaj na początku rozmawiamy o tematach niezbyt ambitnych, aczkolwiek jest to również możliwe. Żeby być odebranym jako osoba interesująca, dobrze jest zainteresować się rozmówcą.

 

Jest Pan prekursorem polskiego networkingu. Liczył Pan kiedyś swoje wizytówki i kontakty?
Od 22 lutego 2006 r., gdy rozpocząłem wprowadzać BNI na rynek Polski, moja baza kontaktów powiększyła się do 25 000, na portalu Linkedin do 14.000. Szczególnie cenię sobie relacje rozwijane na LinkedIn ponieważ jest to nieinwazyjny sposób podtrzymywania kontaktów. Można się profesjonalnie zaprezentować.

 

W ramach prowadzonej przez Pana Akademii Rekomendacji uczy Pan jak nawiązywać i monetyzować kontakty. Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się uczestnicy i czy jest branża, której przedstawiciele szczególnie licznie korzystają z Pana pomocy?
Najczęściej profesjonaliści pytają o to, jak się nie narzucać innym, a być przedstawionym, jak rozpocząć rozmowę biznesową z nową osobą podczas eventów, a jak podchodząc do grupy osób, w jaki sposób włączyć się do rozmowy, zaprezentować się, wybrać najciekawsze wydarzenia, na co zwrócić uwagę podczas organizowania eventu i jak poprowadzić sesję networkingową, aby nikt nie stał sam. Najczęściej z naszych usług korzystają firmy z sektora finansowego, IT i firmy doradcze. Szczególnie duże zainteresowanie przejawiają kancelarie prawne.

 

Czy istnieje jakaś anegdota, która szczególnie zapadła Panu w pamięć w związku z Akademią?
Do mojego klubu Networking Concierge Club jesienią 2017 r. przystąpił młody człowiek, którego poznałem w 2011r. podczas tworzenia klubu Toastmasters Leaders. Po kilku miesiącach zostaliśmy wspólnikami. Rozwijamy biznes społecznościowy w Internecie. Tworzymy Social Collaboration Community. Wspieramy profesjonalistów w rozwoju zawodowym i świadomym kształtowaniu profesjonalnego wizerunku w sieci. Połączyliśmy siłę mojej marki networkera oraz doświadczenie marketingowe i sprzedażowe w social mediach Pawła Bronikowskiego. Jako tandem influencera i marketera, tworzymy innowacyjny start up. Mamy w tym dużo frajdy i czujemy się spełnieni uruchamiając kapitał społeczny przedsiębiorców i profesjonalistów.
Artykuł ukazał się w www.e-eventkatalog.pl
//]]>