NOWA DATA NSC DIRECTOR CZYTAJ WIĘCEJ
Komunikat informacyjny dotyczący NSC Director
19 października 2020
Efektywne spotkania biznesowe
Efektywne spotkania biznesowe. Jak nie tracić czasu i wykorzystać możliwości?
28 października 2020

Koronawirus a zarządzanie. Na co lider powinien szczególnie uważać?

Koronawirus a zarządzanie

Covid-19 wpłynął na wszystkie dziedziny życia. Tym bardziej istotne jest to, by manager potrafił umiejętnie oddziaływać na pracowników. Na co lider powinien szczególnie uważać? Koronawirus a zarządzanie.

Druga fala pandemii gwałtownie uderzyła w polską gospodarkę, która nie zdążyła się jeszcze podnieść po pierwszej. Zamknięto siłownie, kluby sportowe, mecze odbywają się bez udziału publiczności, zmniejszając budżety drużyn, na cenzurowanym jest branża gastronomiczna, która może działać tylko na wynos, a także miejsca rozrywki, które co prawda mogą działać, ale z ¼ widowni. Nic więc dziwnego, że w tak trudnych czasach relacja koronawirus a zarządzanie jest jeszcze bardziej istotna.

Jakie zmiany spotkały przedsiębiorców? Przede wszystkim mierzenie się z ludzkim niepokojem, niestabilnością rynku, w niektórych firmach zmianą paradygmatu pracy na zdalną. To duże wyzwanie, do którego po raz kolejny muszą przystosować się liderzy.

Stres urósł jeszcze bardziej

Sytuacja pandemiczna dla każdego jest stresująca. Ludzie obawiają się nie tylko możliwości zachorowania i przeniesienia choroby na najbliższych, ale również problemów ekonomicznych. Dla wielu już pierwsza fala zakończyła się utratą pracy lub ograniczeniem przychodów. Podczas drugiej może nie być lepiej.

Duża część ludzi, które zachowały pracę, przeszła na tryb zdalny. O ile w przypadku osób bezdzietnych przestawienie się nie było tak dużym wyzwaniem, o tyle jeśli chodzi o rodziny z dziećmi, sytuacja okazała się stresowa i wpłynęła na spadek efektywności.

Zachowanie pracy

Prawdziwym wyzwaniem dla managerów i dyrektorów w dobie pandemii jest utrzymanie zatrudnienia. Jeszcze w czerwcu w Polsce pracę z powodu koronawirusa straciło 120 tysięcy osób. Stopa bezrobocia wyniosła 6,1 procenta na koniec września.

Utrata pracy jest jedną z najczęstszych przyczyn depresji. Co gorsza, potęguje się w momencie, kiedy znalezienie nowego zatrudnienia jest utrudnione przez globalnie cięższą sytuację gospodarczą. Pytanie, które zadają sobie zatrudniający, jest jednak jedno – czy można utrzymać stan osobowy w firmie, kiedy zarabia się mniej lub wcale? Należy pamiętać, że życie i dobrostan innych ludzi zależy od takich decyzji. Zwalnianie ludzi powinno być ostatnią czynnością, którą się wykona. O wiele efektywniej może zadziałać redukcja kosztów w innych segmentach firmy. Kiedyś trzeba będzie wrócić do normalnego funkcjonowania, a utrata dobrze wyszkolonego i wykwalifikowanego pracownika może w tej sytuacji przynieść więcej szkód.

Ułatwienie pracy

Po jakimś czasie każdy mechanizm działający w firmie ulega dezaktualizacji. Moment kryzysu jest dobrą chwilą na usprawnienie i weryfikację procesów. Warto zastanowić się, czy „sztywne” godziny pracy są najbardziej efektywnym rozwiązaniem, które spotkania wystarczy streścić w mailu i jak planować realizację projektów. Trudne czasy weryfikują ich istotność. Najważniejsze jest to, by wybrać te, które są niezbędne do utrzymania funkcjonowania firmy i zapewnią jej finansową płynność.

Angażuj kreatywnie

Czasy wymagające działania w kryzysie powodują, że w głowach włącza się model „przetrwanie”. Często pochłania on całą pracowniczą kreatywność. Zatrudnieni skupieni są na pragmatycznym podejściu do wykonywanej pracy. To może być więc moment na ponowne pobudzenie kreatywności. Microsoft w czasie pandemii wypracował nowe metody walki z cyberprzestępczością związaną z pandemią. Google wypracowało nowy model weryfikacji, czy w danym obszarze wystąpiły zakażenia koronawirusem.

To pokazuje, że współczesne czasy wymagają niestandardowego podejścia do codziennych obowiązków i mogą prowadzić do zaskakujących rezultatów.

Stawiaj na empatię

W trudnych czasach ciepłe słowo, wsparcie i zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom liczą się najbardziej. Im bardziej „ludzki” jest manager, tym większą wdzięczność wśród zatrudnionych sobie zapewni. Warto pamiętać, że praca jest ważną składową życia, ale nie najistotniejszą. To pokazuje, że kryzys zdrowotny wymaga od przywódców położenia nacisku na inne aspekty efektywnego zarządzania niż dotychczas.

National Sales Congress Director zmienia przyszłość

Już dziś dołącz do NSC Director i zmień przyszłość swojego zespołu. Rozwiń umiejętności przywódcze i stań się liderem, którego każdy chce naśladować!

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

//]]>