Ostatnie tygodnie nie są najłatwiejsze dla branży hotelarskiej. Rozporządzenie opublikowane przez Radę Ministrów 27 grudnia 2020 roku spowodowało, że obiekty zostały w dużej mierze pozbawione możliwości zarobku. Z ich usług co najmniej do 17 stycznia korzystać mogą jednie wybrane grupy. Wśród nich znalazły się między innymi osoby wykonujące czynności zawodowe w zakresie realizacji inwestycji celu publicznego i pracownicy podmiotów zapewniających ciągłość działania obiektów infrastruktury krytycznej systemu zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa. Ponadto, zaliczają się do nich żołnierze wojsk sojuszniczych, dziennikarze i realizatorzy, obsługa lotniska i wybrani cudzoziemcy. Jedyne pytanie, które pozostało to to kiedy hotele będą otwarte.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak nieoficjalnie podał serwis RMF, po 17 stycznia możliwe jest otwarcie obiektów. Związane jest to z zakończeniem okresu ferii, który wszyscy Polacy mieli spędzić w domach. Warto przypomnieć, że to nie pierwsza sytuacja, w której hotele zostały zamknięte. Po lockdownie zostały otwarte dopiero w etapie drugim luzowania obostrzeń.
Według wyliczeń organizacji straty branży to ponad 3,5 mld zł. Do końca roku pracę może stracić w sumie prawie 50 tysięcy osób. Nie tak dawno Tadeusz Gołębiewski informował, że do swoich obiektów (Mikołajki, Wisła, Karpacz) miesięcznie dokłada 1,5 miliona złotych za każdy hotel.
Mniejsze wpływy w hotelach i pandemia przekładają się na mniejsze wpływy do kas miast. To działa wielotorowo – kłopoty mają również podmioty zależne od hoteli, na przykład pralnie. Nie oznacza to jednak, że miasta zamierzają się poddać. Między innymi Zakopane planuje szeroko zakrojoną akcję promocyjną. Na celu będzie miała ona przekonanie turystów do przyjazdu po lockdownie. Cała branża zdaje sobie sprawę z tego, że nie można się poddać.
2020 rok sprawił, że świat stanął na głowie, a branża hotelarska zmierzyła się z kryzysem największym od 2008 roku, kiedy to przez przestój gospodarczy spadki obrotów wyniosły 20-30 procent. Potrzeba jej zdynamizowania i poszukiwania rozwiązań, pozwalających zmienić kryzys we wzrost. Podczas National Sales Congress Hotels – który odbędzie się 27 maja 2021 roku w Warszawie – nasi eksperci powiedzą, jak uchronić branże przed upadkiem i pomóc przedsiębiorstwom przetrwać trudny czas globalnego kryzysu.
Rynek hotelowy i najważniejsze kwestie dotyczące branży hotelarskiej omówione zostaną podczas National Sales Congress Hotels. Zarejestruj się już teraz!
Złotym sponsorem jest NEXITY.
Sprawdź nas także na Facebooku: