Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

Najlepszy cold mailing na świecie
20 lipca 2020
Jak nie zmienić ceny, a przekonać klienta do zakupu? Psychologiczne strategie cenowe
29 lipca 2020

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

W czasach kryzysu silne przywództwo jest jednym z kluczowych elementów ochrony biznesu. Liczba wyzwań dla liderów rośnie. W którą stronę idzie przywództwo XXI wieku i na co zwrócić uwagę, by kształtować management odpowiadający współczesnemu biznesowi? Na to pytanie odpowiada raport Deloitte.

Jaki powinien był idealny manager? Każdy pracownik prawdopodobnie zwróci uwagę na inne cechy. Dla jednych najbardziej liczy się elastyczność i „ludzkie” podejście do podwładnego. Inny z kolei wskaże, że istotne są umiejętności przywódcze, stawianie możliwych do realizacji celów i ich egzekwowanie. Jeszcze inny zaznaczy, że im większa wolność i swoboda, tym lepsze warunki pracy i kontakt z managementem.

Przywództwo XXI wieku. Kiedy wynik finansowy nie jest jedynym wyznacznikiem sukcesu

XXI wiek stawia przed przywódcami kilka wyzwań:
– posiadanie kompetencji „standardowych” – zarządzanie firmą, umiejętność nadzorowania zespołu, odpowiednie dobranie priorytetów, osiąganie wyznaczonych celów
– umiejętność dostosowania marki do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku
– umiejętność podejmowania ryzyka i przeprowadzania strategicznych dla biznesu zmian
– działanie w warunkach wieloznaczności
– znajomość technologii cyfrowych, kognitywnych i sztucznej inteligencji
– wrażliwość na kwestie społeczne
– umiejętność rozwiązywania problemów, wynikających ze zmian struktury demograficznej klientów i talentów oraz z różnic kulturowych i narodowościowych
– umiejętność odpowiedzi na kryzys

W 2020 roku ten ostatni punkt jest szczególnie istotny. Pandemia koronawirusa oddziałała na większość sektorów, potęgując wyzwania stojące przed kadrą kierowniczą. Do nich zaliczyć można nie tylko umiejętność zarządzania biznesem w czasach kryzysu finansowego wielu branż, znalezienie możliwości państwowego wsparcia firmy, poszukiwanie nowych dróg dotarcia do klientów w momencie rynkowej niepewności, ale także kwestie najbardziej praktyczne – utrzymanie zatrudnienia, minimalizowanie strat, umiejętne zarządzanie pracą zdalną, jak również zadbanie o komfort psychiczny zatrudnionych.

przywództwo XXI wieku

Przywództwo XXI wieku, czyli to, które przynosi efekty

Wyzwania te i niedopracowane narzędzia do edukacji potencjalnych przyszłych przywódców, powodują, że firmy mają trudności ze znalezieniem i kształceniem liderów. Warto zaznaczyć, że według raportu Deloitte dla 80 procent respondentów jest to kwestia priorytetowa dla rozwoju biznesu. Tylko 41 procent dodaje, że osoby zajmujące kierownicze stanowiska są w stanie sprostać wymaganiom zmieniającego się modelu przywództwa. Dodatkowo, w wielu firmach widoczne jest niezadowolenie z dostępnych programów rozwoju przywództwa. Jedynie 25 procent respondentów uważa, że skutecznie kształci liderów cyfrowych, a 30 procent kreuje liderów na miarę nowych wyzwań.

Jakie są największe braki współczesnego przywództwa?

1. Przejrzystość – wypracowanie transparentnej metodologii działania firmy jest jedną z podstaw budowania zaufania do biznesu. Następstwem jej braku może być utrata konkurencyjności. Tylko 18 procent respondentów uważa, że w ich firmie obowiązują otwarte i przejrzyste modele. 37 procent obawia się o zdolność budowania zaufania, podczas gdy aż 60 procent jest zaniepokojonych opiniami swoich pracowników na temat transparentności.
2. Współpraca wewnętrzna – czasy kryzysu wymagają solidarności i współpracy, a nie podziałów. Im kooperacja jest ściślejsza, tym większa możliwość znalezienia odpowiedzi na spotęgowane problemy biznesu. Według badania Deloitte tylko 17 procent pytanych wskazało, że kadra zarządzająca regularnie angażuje się we współpracę pomiędzy zespołami.
3. Zarządzanie wynikami – mimo zmieniającego się podejścia do zarządzania, ewaluacja wyników osiąganych przez zespoły pozostaje taka sama. Wśród trzech najistotniejszych kryteriów, według których ocenia się liderów, znalazła się realizacja strategii (63 procent wskazań), osiągnięcie dobrych wyników finansowych (58 procent) oraz sprawne zarządzanie działalnością firmy (44 procent). Zapomina się o ocenie takich wartości, jak umiejętność stawiania na zmianę, stopień zaangażowania pracowników czy też dostosowanie się do zasad dotyczących przywództwa.

Zmiany we współczesnych modelach zarządzania mogą otworzyć przed biznesem zupełnie inne możliwości. Dzięki temu przykładowo przeniesie się myślenie z budowania indywidualnego sukcesu na osiągnięcie zadowalających wyników zespołowych, rozszerzy się działania marketingowe z odpowiedzi na potrzeby rynku na przewidywanie trendów, a sprawne zarządzanie finansami i inwestycjami przekształci się w umiejętność wyznaczenia kierunku działań i intuicyjnego dostosowania do nowych warunków rynkowych.

Przywództwo XXI wieku. Gdzie szukać liderów?

Współcześnie kwestionuje się ideę zatrudniania liderów z zewnątrz. Niesie to za sobą trudności, które nie tak łatwo wyeliminować. Konieczność wprowadzenia nowego pracownika do zespołu zawsze jest dla grupy wyzwaniem. Jest ono tym większe, jeśli zmienia się przywódcę. Nowy manager potrzebuje czasu, by zrozumieć współpracowników, poznać kulturę korporacyjną firmy, jak również, by zaznajomić się z kwestiami istotnymi dla wykonywanej przez siebie pracy.

Gdzie więc szukać przywódców? Przede wszystkim należy sprawdzić dodatkowe kompetencje swoich pracowników. Jak tego dokonać? Pomoże w tym przydzielanie zróżnicowanych zadań, pozwolenie na rozwijanie własnych inicjatyw i rozszerzenie decyzyjności. Metoda małych kroków usprawni na weryfikację potencjału zatrudnionych i pomoże wyłonić tych, którzy posiadają największy potencjał do stania się liderem na miarę wymagań współczesnego biznesu.

Źródła: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/employee-experience/przywodztwo-XXI-wieku/przywodcy-XXI-wieku-na-styku-tradycji-z-innowacja.html

Chcesz dowiedzieć się więcej o współczesnych metodach zarządzania i pozytywnym wpływie zmian w managemencie na rozwój twojego biznesu? Już dziś zarejestruj się, by wziąć udział w National Sales Congress, w czasie którego odbędzie się Kongres Managerów.

Więcej informacji, a także bilety znajdziesz na stronie internetowej nationalsales.pl

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Cold visiting – czy w szaleństwie jest metoda?

//]]>