NSC DBA O BEZPIECZEŃSTWO UCZESTNIKÓW CZYTAJ WIĘCEJ
Koronawirus nie powstrzymuje przed wyjazdami? Branża hotelarska i dobre perspektywy
11 września 2020
hotele
RAPORT IGHP: hotele pod kreską. Bon turystyczny nie pomógł
17 września 2020

Jak przekonać? Argumentacja – da się jej nauczyć

argumentacja

Umiejętność przekonywania obecnie jest kluczowa. W czasach, kiedy opcji w różnych sektorach życia jest dużo, siła perswazji ma niebagatelne znaczenia. Argumentacja jest sztuką, której można się nauczyć.

Podstawą jest odbiorca

Argumentacja jest jedną z najbardziej empatycznych ze sztuk. Dlaczego? Ponieważ w pełni nastawiona jest ona na komunikację między odbiorcą a nadawcą. Wielu ludzi błędnie zakłada, że w tej swoistej grze wygrają tylko ci, którzy będą w stanie przedstawić najsilniejsze racje. Zapomina się o tym, że kluczem jest zrozumienie adresata wypowiedzi i dostosowanie się do jego sposobu myślenia.

Posługiwanie się indywidualną opinią jako miernikiem siły argumentacji jest jednym z pierwszych błędów. Wynika to z tego, że każdy człowiek posiada własny system przekonań i myślenia, który zazwyczaj nie jest kompatybilny z wartościami, którymi kierują się pozostali ludzie. Wychodzenie z założenia, że zostaniemy zrozumiani w momencie, gdy używamy argumentów odwołujących się do naszego postrzegania świata, jest błędne. Człowiek o wysokiej sile perswazji charakteryzuje się umiejętnością odczytania rozmówcy i zrewidowania swoich poglądów odnoszących się do danej kwestii.

Niektóre sytuacje pozwalają na przygotowanie się do nich i dokładne przemyślenie wypowiedzi. To daje szansę na dopasowanie argumentów pod konkretnego odbiorcę i ułożenie toku rozmowy. Co zrobić natomiast, gdy tego czasu nie ma? Przede wszystkim skupić się na „odczytaniu” rozmówcy, dać sobie czas i poznać go lepiej poprzez zadawane pytania.

Spraw dobre wrażenie

Naturalną rzeczą dla każdej relacji jest to, że opiera się ona na dobrym wrażeniu. Czym ono jest? Prezentowaniem pewnej siebie postawy z okazaniem szacunku dla rozmówcy. Można to zrobić poprzez pracę nad umiejętnością słuchania. Przekonywanie nie polega na „zalaniu” argumentami „nie do podważenia”. Nikt nie lubi podejmować decyzji, gdy czuje się przymuszany. Każdy woli czuć się autorem własnych wyborów i być niezależny w relacjach z innymi.

Zapanuj nad chaosem

Nawet największa sympatia odbiorcy w stosunku do argumentującego niewiele zmieni, jeśli ten nie jest w stanie uporządkować swojej wypowiedzi. Nie ma nic gorszego niż chaos dialogu. Nie dość, że powoduje on wzajemne niezrozumienie, to jeszcze nadawca komunikatu może stracić na kompetencji.

Rodzaje argumentacji

Podręcznikowo wyróżnia się dwa rodzaje argumentacji:
jednostronna – najskuteczniejsza wtedy, kiedy rozmówca nie ma wiele czasu na podjęcie decyzji, a ona sama nie jest dla niego kluczowa. Polega na przedstawieniu argumentów wyłącznie popierających naszą tezę
dwustronna – przedstawienie racji za i przeciw, by stworzyć pełny obraz zagadnienia. Ten sposób świetnie sprawdzi się w przypadku dobrze zorientowanych w temacie rozmówców oraz osób, które charakteryzują się wysokimi współczynnikami intelektualnymi. Użycie w ich przypadku argumentacji jednostronnej szybko będzie poczytane za prostą próbę „sprzedaży” tez. W przypadku dwustronnej należy wskazać oba rodzaje argumentów, ale z przewagą rzecz jasna tych popierających naszą tezę

Więcej o sile argumentacji powiemy na National Sales Congress. Zarejestruj się już teraz! 

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

//]]>