Odkryj swój gen sprzedawcy

Jak skutecznie sprzedawać? Techniki sprzedaży, które pozwalają odnieść sukces
Maj 2, 2018
Skuteczna polityka cenowa i rabatowa
Czerwiec 5, 2018

Odkryj swój gen sprzedawcy

Co jest najważniejszym narzędziem sprzedaży? SPRZEDAWCA.

A skoro to Ty jesteś kluczowym narzędziem sprzedaży, dobrze wiedzieć jak to „narzędzie” działa, jakie ma „oprogramowanie” i w jakich warunkach sprawdza się najlepiej.

Nie ma złych sprzedawców, są natomiast tacy, którzy nie odkryli jeszcze swojego unikalnego GENU SPRZEDAWCY.

Jaki jest Twój gen sprzedawcy? W jego odkryciu pomoże Ci C.G. Jung. Ten wybitny psychoterapeuta zbadał jakie „oprogramowania” występują u ludzi. Podobnie jak telefony różnią się „systemem operacyjnym”, tak ludzi różni strategia radzenia sobie ze światem. Kiedy dowiesz się, które „oprogramowanie” jest Twoje, będziesz mógł/mogła odkryć najlepszą dla siebie strategię sprzedażową, czyli twój GEN SPRZEDAWCY.

Jung podzielił predyspozycje ludzi na grupy. Po pierwsze ze względu na to czy skupiają się na logice, faktach, celach (czyli preferują podejście MYŚLOWE) czy też ważniejsze dla nich są relacje, atmosfera i wartości humanistyczne (tj. działają na podstawie UCZUĆ). Jung zauważył też, że różnimy się sposobem zbierania i obróbki danych. I tak, mamy do czynienia z ludźmi nastawionymi na szczegóły, którzy wierzą przede wszystkim swoim zmysłom (PERCEPCJI) i mamy generalistów od tzw. „dużego obrazka”, u których rządzi INTUICJA. Osoby szczegółowe, percepcyjne najczęściej są INTROWERTYKAMI, ostrożnie analizującymi rzeczywistość i ważącymi ryzyko. Intuicyjni generaliści to najczęściej chłonący świat garściami EKSTRAWERTYCY, którzy mniej analizują detale, więcej grają z życiem „va banque”. W oparciu o opisany model Junga powstają cztery kluczowe GENY ZACHOWAŃ.

4 GENY SPRZEDAWCY

Dla wygody poszczególne typy GENÓW oznacza się kolorami: chłodny NIEBIESKI, stonowany ZIELONY, ognisty CZERWONY i słoneczny ŻÓŁTY. Barwy te oddają dobrze temperament zachowań związanych z poszczególnymi GENAMI. Żaden z kolorowych genów nie jest gorszy ani lepszy. Każdy niesie unikalne talenty.

Gen NIEBIESKI oznacza umiłowanie dla WIEDZY. Osoba, u której dominuje NIEBIESKI gen będzie miała talent do sprzedaży w oparciu o merytorykę, będzie ekspertem, którego szczegółowa i uporządkowana wiedza produktowa zbuduje autorytet i wiarygodność. Uporządkowanie, systemowe podejście i perfekcjonizm NIEBIESKICH będą sprzyjać ich wynikom sprzedażowym. Z uwagi na umiejętność zarządzania szczegółami, to właśnie dla nich szczególnie dedykowana jest „biblia” sprzedaży Andrzeja Mrugały „Retail is detail”.

Zupełnie inne strategie sprzedażowe będą działać w przypadku genu ŻÓŁTEGO inspiratora – jego domeną są RELACJE. Tu skuteczna sprzedaż będzie oparta na naturalnej dla ŻÓŁTEGO, mistrzowskiej znajomości ludzkich potrzeb. Proces sprzedażowy będzie energetyczny i kreatywny. ŻÓŁCI są genialni w networkingu. To osoby optymistyczne i otwarte – ich charyzma będzie przyciągać klientów jak pszczoły do miodu.

CZERWONY gen sprzedawcy oznacza nastawienie na WYGRANĄ. Jeśli masz ten gen w sobie, to ustalanie strategii sprzedaży, celów i zdeterminowane, pragmatyczne działania w zakresie „lejka sprzedaży” będą Twoim orężem. Twój gen świetnie sprawdzi się w okolicznościach presji, kryzysu, konieczności rywalizacji. Niestraszne jest dla Ciebie podejmowanie ryzyka, wyzwania sprzedażowe i wyznaczanie nieodkrytych jeszcze kierunków.

Gen ZIELONY niesie ze sobą talent do sprzedaży opartej na zaufaniu i lojalności. Jeśli rozpoznajesz u siebie ten gen, to wiara w produkt i poczucie sensu tego co robisz pozwoli Ci przenosić sprzedażowe góry. Klientocentryczność to Twoje drugie imię. Twoje zaplanowane, bezpieczne działania, oparte na sprawdzonych rozwiązaniach i małych krokach będą budowały długofalowe, owocne relacje z klientami.

Tylko wtedy, gdy działamy w oparciu o swoje naturalne talenty, gdy jesteśmy autentyczni i spójni, uzyskujemy najlepsze wyniki. Dlatego, żeby poprawiać swoją efektywność, sprzedawać więcej i z większą przyjemnością, zainwestuj w poznanie siebie i odkodowanie swojej zwycięskiej strategii sprzedażowej.

SPRZEDAŻ W 4 KOLORACH

Jak rozpoznać u siebie gen sprzedawcy? Możesz zrobić Test Kolorów on-line, a otrzymasz spersonalizowany raport dotyczący Twojego profilu Kolorystycznego. Test dostępny jest na stronie www.ewablaszczak .com i www.engage4results.pl.

Więcej na temat Modelu Kolorów w książce „Kolory, czyli prosta instrukcja obsługi człowieka”, autorstwa Ewy Błaszczak – prelegentki Kongresu sprzedażowego.

Książka to niezbędnik do komunikacji w biznesie i w życiu.

Pomaga w budowaniu relacji, zespołów, w zarządzaniu, sprzedaży i planowaniu rozwoju.

Książka dostępna jest na stronie www.ewablaszczak.com. Również w formie e-booka i audiobooka.

//]]>