Marketing

Co to jest lead sprzedażowy?

co to jest lead

Działania marketingowe każdej firmy są skierowane na zdobycie jak największej ilości klientów. W erze cyfrowej, firmy wykorzystują różne innowacyjne narzędzia do osiągnięcia tego celu. Znajduje się wśród nich termin, który często pojawia się w kontekście e-marketingu – lead. W tym artykule dowiesz się co to jest lead, jak pozyskać leady i efektywnie je wykorzystać.

Agenda:

• Co to jest lead?

• Jak pozyskać leady?

• Mailing, media społecznościowe i marketing treści

• Lead nurturing i lead scoring

Co to jest lead?

Czy zastanawiałeś się co to jest lead? Jest to jednostka, której możemy przypisać chęć i zdolność skorzystania z naszej oferty – to nasza potencjalna szansa sprzedażowa. Lead zawiera przede wszystkim informacje o potencjalnym kliencie: jego nazwę lub imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail, informacje o jego potrzebach zakupowych, zachowaniach na stronie oraz wszelkie inne, które mogą okazać się cenne podczas przygotowywania oferty sprzedażowej i negocjacji.

Jak pozyskać leady?

Pozyskiwanie leadów jest możliwe za pomocą różnych narzędzi marketingowych. Najpopularniejsze metody to telemarketing, eventy angażujące odbiorców, mailing i marketing treści. Inne metody mogą być stosowane w zależności od branży, w której działa firma.

Jednym z kluczowych elementów jak pozyskać leady jest stworzenie dobrze wypozycjonowanej strony internetowej lub landing page, na której użytkownik pozostawi swoje dane kontaktowe. Firmy często zachęcają klientów do nawiązywania kontaktów, oferując tzw. lead magnet na swojej stronie internetowej.

Mailing, media społecznościowe i marketing treści

Automatyczne wysyłanie maili do potencjalnych klientów, znane jako cold mailing, to kolejna skuteczna metoda generowania leadów. Baza adresów e-mail do takiego mailingu może powstać na wiele sposobów, np. poprzez budowanie listy subskrybentów newslettera.

Kampanie marketingowe realizowane w mediach społecznościowych również są skuteczne w generowaniu leadów. Dodatkowo inwestowanie w content marketing pozwala na budowanie świadomości marki, a ostatecznie skuteczne przekonanie klienta do podjęcia decyzji zakupowej.

Lead nurturing i lead scoring

Z zimnymi leadami związany jest tzw. lead nurturing. To proces budowania relacji z klientami na każdym etapie ich podroży zakupowej. Chodzi o pielęgnowanie leadów, w oparciu o stopniowe rozbudzanie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą firmy, by ostatecznie skłonić ich do zakupu.

Lead scoring to proces, który pomaga właściwie sklasyfikować leady, określając na przykład stopień, w jakim konsument jest zainteresowany danym produktem i oceniając, czy jest gotowy do dokonania zakupu.


Leady to potencjalne szanse sprzedażowe, które, jeśli zostaną właściwie poprowadzone, mogą zasilić grono zadowolonych klientów firmy. Kluczem do sukcesu jest nawiązanie kontaktu z klientem, właściwa identyfikacja leadu, podtrzymanie kontaktu i przygotowanie atrakcyjnych, spersonalizowanych treści marketingowych. Wzmocnią one zainteresowanie produktem i ostatecznie skłonią klienta do decyzji o zakupie.