Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

Jak mózg i biologia determinują wyniki naszego postępowania wobec współpracowników i partnerów biznesowych?
27 grudnia 2019
Zdrowy gen marży – czyli jak nie „mielić” pieniędzy, a je zarabiać?
19 stycznia 2020

Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

Rynek pracy to miejsce, gdzie nieustannie dochodzi do zderzenia się potrzeb dwóch stron – pracowników i pracodawców. Popularny jeszcze do niedawna model polityki firm, opierający się na fakcie, iż to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie, jak również starać się o angaż, dziś jest już nieaktualny. W obecnych czasach to pracodawca musi zadbać o lepszy wizerunek marki, a tym samym przyciągnąć do siebie wartościowych pracowników z najwyższymi kwalifikacjami. Wielu szefów marketingu koncentruje się wyłącznie na sprzedaży własnych produktów i usług. Zajmują się pozyskiwaniem nowych klientów tworząc liczne kampanie promocyjne, zapominając o działaniu na rzecz osób zatrudnionych. Problem zaczyna być zauważalny wówczas, gdy pracowników z różnych powodów zaczyna brakować. W tej sytuacji kluczowe znaczenie odgrywa employer branding, czyli budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników – zarówno przyszłych, jak i tych już zatrudnionych. Zatem, jak skutecznie budować wizerunek dobrego pracodawcy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Potrzeby pracownika – klucz do sukcesu

Najistotniejszym aspektem w obszarze employer brandingu jest umiejętność dostosowania się do życiowych potrzeb zatrudnionych. Choć może brzmieć to nieco wyniośle, w praktyce pojęcie to ogranicza się do prostej zasady – najlepszy pracodawca to taki, który zapewnia pracownikom odpowiednie warunki w miejscu pracy. Koncentrując się na pozyskiwaniu nowych kandydatów do firmy, nie należy zaniedbywać obecnych pracowników. Organizowanie szkoleń, ułatwianie rozwoju osobistego, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, a także dostęp do benefitów i bonusów odgrywają coraz większą rolę w ogólnej ocenie pracodawcy oraz sprzyjają budowaniu przyjaznej atmosfery w miejscu zatrudnienia. Obecnie standardem w wielu firmach staje się możliwość zjedzenia w pracy posiłku, który dofinansowany został przez pracodawcę. Estetycznie urządzona kuchnia biurowa, wygodna stołówka czy zaciszne pomieszczenie socjalne – te wszystkie elementy kształtują rzeczywistość pracowników w firmie oraz bezwzględnie wpływają na wizerunek pracodawcy. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach kandydat na pracownika jest niczym klient. Należy szczególnie o niego zadbać i w atrakcyjny sposób przedstawić ofertę, nie zapominając przy tym o pracownikach, którzy znaleźli już zatrudnienie w Twojej firmie.

Komunikacja w przedsiębiorstwie

Poznanie potrzeb wszystkich pracowników to proces, na który składa się szereg istotnych czynników. To nie tylko dbałość o kulturę organizacji przedsiębiorstwa, ale i aspekt komunikacji panującej w biurze. Zatrudnieni na każdym szczeblu powinni mieć poczucie, że stanowią nieodłączną część całego zespołu, dzięki czemu mają realny wpływ na działanie firmy niezależnie od zajmowanego obecnie stanowiska. Tylko wtedy pracownicy będą otwarcie dzielić się swoimi pomysłami na poprawę warunków pracy. Podstawą sukcesu na polu zarząd-pracownik są relacje. To od nich zależy zadowolenie kadry pracowniczej, poczucie stabilności i bezpieczeństwa, przywiązanie do miejsca pracy, identyfikacja z misją czy nieskrępowany nastrój. Każdy z wymienionych czynników przekłada się na motywację i wydajność zatrudnionych. Z uwagi na to organizacja funkcjonuje sprawniej niż w przypadku, kiedy w zespole panuje atmosfera niepewności, a wzajemne kontakty rodzą stres. Pracownik w pełni usatysfakcjonowany ze swojej pracy to pracownik lojalny, który nie porzuci swojego stanowiska na rzecz konkurencji, a jednocześnie będzie gotów polecić obecne miejsce pracy komuś innemu. Nie przerażą go zmiany w organizacji, ponieważ będzie on o nich poinformowany odpowiednio wcześniej i świadomy ich nadejścia. Dobra komunikacja w zespole jest nieoceniona, gdy zarząd stara się poprawić warunki pracy w ramach employer brandingu.

Organizacja spotkań i wyjazdów

Środowisko pracy tworzy jego zespół, dlatego tak ważna jest dobra atmosfera. Budowanie przyjacielskich stosunków leży zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. W dobie social mediów firmy chętnie dzielą się informacjami na temat spotkań integracyjnych, czy warsztatów angażujących wszystkich zatrudnionych. Szefowie marketingu w ramach budowania wizerunku firmy powinni organizować imprezy i wyjazdy firmowe lub inne ciekawe wydarzenia związane z promocją swoich produktów i usług. Podczas eventów pracownicy będą mogli wspólnie spędzić czas i porozmawiać. W tym celu warto zapewnić zatrudnionym możliwość zjedzenia obiadu i wypicia kubka kawy. Ważnym elementem strategii employer branding są także wyjścia integracyjne, dzięki którym możliwe jest budowanie pozytywnych relacji poza ścianami firmy. Pracodawcy mogą także zorganizować kilkudniowy wyjazd dla swoich pracowników, podczas którego odpoczną i lepiej się poznają, w nieco mniej formalnym niż biuro, otoczeniu. Takie wyjazdy coraz częściej przybierają formę spontanicznego wypadu “za miasto” w celu oderwania się od obowiązków służbowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się aktywności, które wymagają współpracy i działania w grupie. To bardzo ważne, aby dbać o relacje w firmie. Dzięki temu można uniknąć konfliktów, skutecznie poprawić pracę w zespole oraz stworzyć organizację, do której ludzie będą chcieli przynależeć.

Promocja firmy w sieci

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć świadomość, że to co dzieje się we wnętrzu, może zostać bardzo łatwo przeniesione na zewnątrz. Dotyczy to w głównej mierze sytuacji związanych z niezadowoleniem pracowników, którzy bez przeszkód mogą podzielić się negatywnymi informacjami w przestrzeni internetowej. Dlatego firmy powinny kontrolować takie sytuacje. Z drugiej strony oprócz troszczenia się o najbardziej korzystny wizerunek na rynku, warto także zadbać o wizerunek w Internecie, szczególnie na platformach social media, które wskazują na to jak działa marka pracodawcy oraz jak jest odbierana przez potencjalnych konsumentów. Poprzez działania employer brandingowe możesz pokazać, że w Twojej firmie pracuje się w kreatywny sposób. Zdjęcie zespołu, do którego rekrutujesz, historie pracowników firmy w formie krótkiego filmu na YouTube, zaproszenie listem na rozmowę kwalifikacyjną – możliwości jest mnóstwo i nie warto się ograniczać. To nieczęsto spotykane elementy, a mogą przekonać kandydata do właśnie Twojej organizacji. Takie działanie pozwoli urzeczywistnić oraz w kreatywny sposób pokazać prawdziwe oblicze przedsiębiorstwa.

Planuj i prowadź działania biznesowe

Wszystkie podejmowane działania powinny być zgodne z tym, co rzeczywiście oferuje przedsiębiorstwo. Jak dobrze wiemy, w dzisiejszych czasach niemal wszyscy mają dostęp do Internetu, przez co każdy może podzielić się opinią i spostrzeżeniami na temat naszej firmy. W związku z tym wszelkie nieścisłości mogą zostać obnażone w bardzo szybkim tempie. Klienci nie lubią kłamstw, dlatego nieuczciwość pracodawcy będzie skutkowała kryzysem wizerunkowym, z kolei to z pewnością nie wpłynie na wartościowość przedsiębiorstwa. Zadbajmy więc o to, aby nasza wizytówka w Internecie miała reprezentacyjny charakter i pokażmy naszą firmę w przyjazny, a przede wszystkim uczciwy sposób. Cechą, którą nade wszystko cenią sobie pracownicy jest niewątpliwie stabilność zatrudnienia. Tylko firma działająca w przemyślany i zorganizowany sposób jest w stanie zagwarantować pracownikowi stabilizację oraz uprzednio przygotuje do nadchodzących zmian, jeśli takowe nastąpią. Odpowiednio zaplanowane działania z zakresu employer branding pomogą zaplanować pracę poszczególnym zespołom, jak również zapobiegną ogólnemu chaosowi. Szef marketingu powinien w miarę możliwości unikać radykalnych zmian, spontanicznych decyzji, czym zapewni zespołowi poczucie bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Pracodawcy bardzo często napotykają trudności podczas procesów rekrutacyjnych. Ilość napływających zgłoszeń jest mała, a kwalifikacje, jakie posiadają kandydaci pozostawiają wiele do życzenia. Rynek pracy nieustannie ewoluuje, przez co przedsiębiorstwa zaczynają walczyć o potencjalnych pracowników. Zmienia się również postawa i potrzeby pracowników. Aby utrzymać efektywność i rozwój, firmy muszą być elastyczne i gotowe do działania, a także wykazywać się kreatywnością oraz dbać o pozytywne doświadczenia podczas kontaktu z marką. Każda firma posiada swój własny wizerunek, ale nie każda może pochwalić się wizerunkiem dobrego pracodawcy. Działania w ramach strategii employer branding są więc koniecznością.

Artykuł pochodzi z portalu Teoria Biznesu: www.teoriabiznesu.pl

____________________________________

Teoria Biznesu – Portal ma na celu pomóc przedsiębiorcom w skutecznym prowadzeniu firmy poprzez:
➡️ Wywiady biznesowe – z przedstawicielami instytucji oraz z osobami prowadzącymi własną działalność gospodarczą.
➡️ Franczyza – czym jest współpraca na zasadach franczyzy.
➡️ Aktualności biznesowe – informacje o nowych wydarzeniach w świecie biznesu.
➡️ Ostrzeżenia – przed wątpliwymi inwestycjami, piramidami finansowymi oraz przed wszelkimi próbami wyłudzeń danych lub pieniędzy za pomocą fałszywych maili.
➡️ Biznes w sieci – za pomocą wywiadów biznesowych, np. z przedstawicielami branży SEO oraz artykułów serwis pomaga zrozumieć przedsiębiorcy jak promować biznes w sieci. Na bieżąco stara się informować o zmianach w trendach dotyczących widoczności witryny w sieci.

Teoria Biznesu objęła Patronat nad National Sales Congress. Zapraszamy do zapoznania się z agendą wydarzenia:

 

//]]>