NOWA DATA NSC DIRECTOR CZYTAJ WIĘCEJ
Informacje organizacyjne
21 września 2020
nexity
Nexity rewolucjonizuje elektromobilność
23 września 2020

Skuteczny onboarding pracowników. O czym pamiętać?

onboarding

Ostatnie lata to dynamiczny rozrost rynku pracownika. Choć covid-19 w wielu sektorach spowodował zamieszanie i zmianę tego paradygmatu, to po przejściowych trudnościach można oczekiwać, że sytuacja wróci do poprzedniego stanu. Warto więc się zastanowić, jak przeprowadzić onboarding pracownika, by był on skuteczny.

Znalezienie kompetentnego i odpowiadającego potrzebom stanowiska pracownika to często długotrwały proces. Kiedy uda się go zrekrutować, warto zrobić wszystko, by go zatrzymać. Krótkotrwałe umowy lub płatne okresy próbne powodują jednak, że świeżo zatrudnieni są wciąż otwarci na kolejne oferty. Uchronić przed ewentualnym odejściem może właściwy onboarding pracownika. Według raportów większość z nich zostanie w firmie, do której pierwotnie się zatrudnili, jeśli zostali odpowiednio wdrożeni.

Onboarding – czym jest konkretnie?

Podstawą onboardingu w ujęciu generalnym jest wprowadzenie pracownika w jego obowiązki, a także zasady panujące w przedsiębiorstwie. W proces ten należy wliczyć ponadto specjalistyczne szkolenia stanowiskowe lub produktowe, jak również wszystkie działania metodyczne i integracyjne, które z bardziej personalnego punktu widzenia pomogą pracownikowi się zaaklimatyzować.

Konkretne składowe onboardingu:
– zapoznanie się ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa, jego misją, celami i przeszłością
– wdrożenie w strukturę organizacją, układ działów, poznanie managerów, z którymi na co dzień będzie się mieć styczność
– sprawdzenie firmowych procedur odnoszących się do rozliczania urlopów, nadgodzin, obiegu dokumentów, kontaktu z poszczególnymi pracownikami, zlecania działań
– zaznajomienie się ze szczegółowym zakresem obowiązków na danym stanowisku, łącznie z zapoznaniem się ze sprzętem do użytku codziennego, jak również perspektywami na przyszłość
– szkolenia indywidualne, jeśli są konieczne
– przedstawienie reszty załogi, a w szczególności najbliższych współpracowników

Kto powinien przeprowadzać onboarding?

Zazwyczaj procedura onboardingu wymaga zaangażowania działu HR, który kompleksowo zna struktury przedsiębiorstwa, a także zakres obowiązków poszczególnych działów. Jeśli w firmie nie ma takiego sektora, wtedy zazwyczaj procedurę przejmuje na siebie bezpośredni przełożony osoby świeżo zatrudnionej. Niekiedy dokonuje go także starszy stażem pracownik danego działu. Warunek? Doskonale zna specyfikę pracy i będzie potrafił odpowiedzieć na wszystkie pytania nowego członka załogi.

Co pomoże w procesie onboardingu?

Przede wszystkim dokładne planowanie procesu i skonkretyzowanie go pod względem indywidualnych potrzeb nowego pracownika.

1. Przygotowanie stanowiska

Czy ma to być przygotowanie biurka czy krzesła, a może stanowiska halowego, gotowe powinno czekać na zatrudnioną osobę. To pozwoli jej na efektywne wykorzystanie czasu pracy i rozpoczęcie jej od razu, i nietracenie czasu na trudności organizacyjne. Warto odpowiednio wcześniej zgłosić zapotrzebowanie na sprzęt stanowiskowy, a także załatwić wszystkie wewnętrzne kwestie, które są konieczne do ułatwienia pracy. Wśród nich są założenie firmowego adresu e-mail, jak również przygotowanie telefonu pracowniczego.

2. Konieczny jest kontakt

Jeszcze przed rozpoczęciem pracy zatrudniony powinien dostać e-mail z dokładną datą i godziną rozpoczęcia pracy, a także zapewnieniem, że zespół na niego czeka. To na pewno sprawi, że pracownik poczuje się miło przywitany i może będzie się mniej stresował przed pierwszym dniem nowej pracy.

3. Lista ułatwiająca start

Aby maksymalnie ułatwić rozpoczęcie współpracy, warto mieć przygotowaną w wersji elektronicznej lub tradycyjnej listę z najważniejszymi informacji organizacyjnymi w przedsiębiorstwie. W niej powinny się znaleźć choćby numery telefonów do współpracowników, rozróżniona struktura organizacyjna z zakresem obowiązków, a także przydatne wskazówki.

4. We dwoje raźniej

Nowa praca przypomina trochę pierwszy dzień w nowej szkole – pracownicy „wrzuceni” są do środowiska, które doskonale się zna. Co zrobić, by było im raźniej? Wyznaczyć w zespole osobę, która odpowiedzialna będzie za pomoc nowo zatrudnionemu przez pierwsze tygodnie. „Work buddy” z pewnością ułatwi pierwsze dni nowego rozdziału zawodowego.

Co daje skuteczny onboarding?

Codzienność niesie ze sobą wiele stresujących sytuacji. Chyba większość osób zgodzi się z tym, że jedną z nich jest zatrudnienie się w nowej, nieznanej firmie. Nawet jeśli rozmowy kwalifikacyjne ułożyły się po myśli pracownika, nie ma pewności, że czuć się on będzie komfortowo już od pierwszego dnia nowej pracy.

Onboarding ma znacząco ułatwić trudny proces przystosowywania się do nowych warunków zawodowych. To pierwsza okazja do tego, by nowo zatrudniony mógł zapoznać się z ludźmi, z którymi spędzać będzie od ośmiu do dwunastu godzin dziennie. Niezwykle ważne jest, by pomóc mu pozbyć się naturalnych barier, które powstają przy nawiązywaniu nowych kontaktów.

Jednocześnie onboarding pozwala na nakreślenie wizji przyszłości, która jest istotnym czynnikiem dla pracownika przy planowaniu dalszej kariery zawodowej. Daje on możliwość pokazania kolejnych szczebli w rozwoju, dzięki czemu ten poczuje się chciany i potrzebny firmie za rok, dwa lub pięć lat. Ponadto, dokładne wdrożenie przekłada się na szybsze przejście do samodzielnej pracy, co znacząco wzmacnia pewność siebie zatrudnionego w nowym dla niego środowisku.

Więcej o sile onboardingu powiemy na National Sales Congress. Zostały ostatnie bilety! Zarejestruj się już teraz! 

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

//]]>