NOWA DATA NSC DIRECTOR CZYTAJ WIĘCEJ
Jak rozliczać pracę handlowca?
25 sierpnia 2020
Networking – recepta na pandemię
7 września 2020

Lean Management – czym jest?

Czym jest lean management? Jak wpływa na firmę i co jest jego podstawą? Czy sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie?

Lean management to jeden z systemów zarządzania przedsiębiorstwem, który zakłada ciągłe dopasowywanie się do zmian zachodzących na dynamicznym rynku. To ciągły proces weryfikacji działań organizacji; wprowadzanie w nim roszad w zależności od trendów. Dotyczyć one mogą zarówno struktury zatrudnienia, jak również majątku, zarządzania, przygotowania zawodowego i obowiązków pracowników. Dosłownie termin „lean management” można przetłumaczyć jako wysmuklanie przedsiębiorstwa, jego ciągłą „obróbkę” tak, by finalnie w możliwie najbardziej dopasowany i płynny sposób wpisał się w struktury gospodarcze rynku.

Historia lean management

Początki koncepcji to XX wiek. Wywodzi się ona z branży produkcyjnej. Jej twórcą była (dziś) marka samochodowa Toyota. Niewiele osób wie, że początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się tekstyliami. Firma skupiała się na większej automatyzacji procesu produkcyjnego. Jej pierwszym wynalazkiem było stworzenie systemów, dzięki którym w przypadku zerwania nitki maszyna przerywała pracę. Zachęceni sukcesem swojej innowacji inżynierowie, zaczęli poszukiwać nowych kierunków rozwoju. Zafascynowani wynalazkami Henry’ego Forda, zmienili branżę na motoryzacyjną.

Podstawą ich działania było „just in time”, czyli tworzenia produktów dokładnie na czas, zgodnych z wymaganiami klienta. Skoncentrowali się na właściwym zdefiniowaniu pojęcia wydajności i redukcji kosztów. Tak zarządzali procesem produkcyjnym, by eliminować potencjalne straty wynikające z nadprodukcji czy też niskiej użyteczności z punktu widzenia klienta. Wykluczyli również zbędny transport lub niepełne wykorzystanie kreatywności pracowników.

Podstawy lean management

Wśród podstaw tej metody zarządzania przedsiębiorstwem wyróżnić można kilka składowych. Elastyczność struktury organizacyjnej pozwala na migrację pracowników w zależności od potrzeb i ciągłe ich szkolenie. Organizacja pracy zazwyczaj opiera się na działaniu w niewielkich grupach wyspecjalizowanych w konkretnych zadaniach. Odpowiedzialność w przedsiębiorstwach, które kierują się jej zasadami, również jest wysoce spersonalizowana.

Filozofia ta ma bezpośredni wpływ również na sam proces produkcyjny. Elementy, które nie mają znaczenia dla wartości produktu w oczach klienta są eliminowane. Nie ma miejsca na marnotrawstwo czasu i zasobów. Nadmiernej liczby towaru się nie magazynuje – produkuje się tyle, na ile na dany moment jest zapotrzebowanie. W przypadku zmiany popytu, dopasowuje się system, by jak najefektywniej wykorzystać dynamikę rynku. Na bieżąco monitoruje się trendy i wprowadza zmiany. Stawia się raczej na krótki cykl produkcyjny, a jednym z nadrzędnych celów relacji z klientem jest terminowość dostaw (działania logistyczne) i wysoka jakość produktów.

Jednocześnie przedsiębiorstwa działają kompleksowo. Jeśli w procesie kalkulacyjnym ekonomicznie lub czasowo korzystniejsze będzie zlecenie realizacji danego procesu czy usługi u zewnętrznego dostawcy, stosuje się oursourcing.

Otwartość na rozwiązania, elastyczność i egalitarność tego systemu sprawia, że może być z sukcesem wdrożony w większości branż i realnie przełożyć się na wzrost zysków. Więcej o tym, czym jest lean management, będzie można się dowiedzieć również podczas National Sales Congress Director.  Zarejestruj się już teraz! 

Sprawdź nas także na Facebooku:

National Sales Congress

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak zmienia się przywództwo XXI wieku? O liderach w czasach kryzysu

//]]>