Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś

Czym jest skonto?

5 października 2023 Czym jest skonto


Skonto to termin, który dla wielu przedsiębiorców nadal pozostaje zagadką. Co zatem oznacza? Jakie korzyści płyną z wykorzystywania skonto? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Definicja skonto

Skonto zgodnie z ogólnie obowiązującą definicją to rabat warunkowy, którego przedsiębiorca może udzielić swojemu kontrahentowi w zamian za przedterminową spłatę zobowiązania. Wysokość udzielanego upustu może być swobodnie ustalana pomiędzy tymi dwoma podmiotami, a rozwiązanie to stosuje się zarówno w rozliczeniach krajowych, jak i zagranicznych. Oczywiście skonto musi być odpowiednio księgowane oraz rozliczane. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć pod linkiem: https://pragmago.pl/porada/skonto-co-to-jest-i-jak-je-ksiegowac/.

Dlaczego skonto jest ważne w biznesie?

Skonto to rozwiązanie, które jest bardzo ważne w biznesie, ponieważ sprawdza się zarówno przy małych, jak i dużych transakcjach. Sprawia bowiem, że korzyści uzyskuje zarówno sprzedawca, jak i kupujący, a współpraca pomiędzy podmiotami przebiega na zdrowych zasadach. Dlaczego jeszcze skonto jest ważne w biznesie? Przede wszystkim dlatego, że napędza gospodarkę, ponieważ motywuje do zwiększania wydajności.

Korzyści płynące z wykorzystywania skonto

Jak wspomniano w poprzednim akapicie z wykorzystania skonto korzyści uzyskuje zarówno sprzedający, jak i kupujący. Pierwsza strona otrzymuje bowiem znacznie szybciej swoją należność, co sprawia, że skonto eliminuje zatory płatnicze. Uzyskane środki można bowiem przeznaczyć zarówno na dalsze inwestycje, jak i pokrycie bieżących zobowiązań. Korzyścią dla kupującego jest natomiast możliwość nabycia towaru po niższej cenie, ponieważ w zamian za szybką zapłatę naliczany jest dodatkowy upust. W efekcie można w ten sposób obniżyć koszty działalności bądź zwiększyć zysk, co następuje dzięki wzrostowi marży na sprzedawanym później produkcie.

Kiedy i jak negocjować warunki skonto z dostawcami?

Kiedy warto negocjować możliwość otrzymania skonto z dostawcami? Przede wszystkim wtedy, gdy jako strona kupująca mamy możliwość zapłacenia za towar znacznie szybciej niż w standardowym terminie. Warto w tym celu przedstawić dostawcy korzyści wynikające z otrzymania szybszej zapłaty, co pozwoli wynegocjować atrakcyjne warunki skonto. 

Ryzyko i potencjalne pułapki

Przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że skonto to rozwiązanie, które nie zawsze jest opłacalne. Z punktu widzenia kupującego potencjalną pułapkę stanowi bowiem utrata skonto przez nieterminową płatność. Jest to szczególnie ryzykowne, kiedy firma zakłada niższą cenę towaru po naliczeniu skonto, jednak niemożność wcześniejszej zapłaty powoduje, że nie będzie ono obowiązywało, a co za tym idzie faktyczny koszt będzie wyższy. Z punktu widzenia sprzedawcy (dostawcy) skonto może być natomiast niewskazane wtedy, gdy firma może spokojnie poczekać na zapłatę od kontrahenta. Szybsze otrzymanie należności nie ma bowiem wówczas większego znaczenia, a istotne jest to, że kwota uzyskana ze sprzedaży będzie niższa.

Podsumowując należy stwierdzić, że skonto to rozwiązanie, które w wielu sytuacjach warto negocjować. Przy ustalaniu warunków należy jednak pamiętać o tym, by przeanalizować nie tylko jego zalety, ale również wady

Materiał zewnętrzny

Redakcja nationalsales.pl

Witamy na blogu nationalsales! Znajdziesz tutaj przede wszystkim dużo informacji o prawie pracy i marketingu, dzięki któremu wzniesiesz swoją firmę na wyżyny biznesu! Dowiedz się jakie są jego rodzaje i jak go odpowiednio prowadzić oraz jak efektywnie sprzedawać i wyróżnić się na rynku. Zapraszamy do lektury.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Telebimy cyfrowe: przyszłość reklamy LED
Jak prowadzić kampanię reklam
kampanie Google Ads

Jesteś zainteresowany reklamą?